lkelyodzf

Who owns the Media in Tanzania?

first_img November 27, 2020 Find out more Help by sharing this information News November 5, 2020 Find out more RSF_en Only a few media companies have a predominant market position and thus a potentially high influence on public opinion in Tanzania. Whereas the regulatory framework should in theory safeguard media pluralism and prevent media concentration, it shows considerable gaps in practice. Moreover, the legal environment restricts data collection and research. These are some key results of the three-month long investigative research that the Media Council of Tanzania (MCT) and Reporters Without Borders (RSF) have jointly conducted. to go further TanzaniaAfrica Reports and statisticsMedia independence Freedom of expression Organisation Follow the news on Tanzania Twitter arbitrarily blocks South African newsweekly and several reporters over Covid vaccine story Reports Reports The resulting “Media Ownership Monitor” maps who owns and ultimately controls Tanzanian mass media. The detailed results of the study were unveiled in Dar es Salaam today and are now available to the public at tanzania.mom-rsf.org in English and Swahili. The website features a database of major media outlets, companies, their owners and affiliated interests, including comprehensive information about the media landscape in the country.“The study has not only provided crucial information on trends of media ownership in Tanzania but has also showed us gaps which we need to work on so that we have a truly pluralistic and diverse media landscape, which is important for our democracy,” said Kajubi Mukajanga, Executive Secretary at Media Council of Tanzania, on the rationale of the study.“We believe that data empower people. Transparency of media ownership is essential for an objective discussion around concentration control and media pluralism in general. We are happy to help providing this tool for the general public, but also for key stakeholders to seriously address this issue,” added Dr. Michael Rediske, President of Reporters Without Borders International. High audience concentration for the print, TV and radio sector The Media Ownership Monitor (MOM) reveals a high level of audience concentration for the print, TV and radio sectors. This means that Tanzania’s population receives its news mostly from an outlet belonging to one of the four major companies in each sector – which then gain a potentially high influence on public opinion.The print market is concentrated around Mwananchi Communication Ltd., a subsidiary of the Nation Media Group, by far the most dominant market player in terms of readership. The IPP Media Group, New Habari (2006) Ltd. and the state-run Tanzania Standard Newspapers (TSN) follow with considerable distance. IPP Media Group dominates the broadcast sector, especially in free-to-air TV. The state-run Tanzanian Broadcasting Corporation (TBC), Azam Media Ltd. and Clouds Entertainment join in the top four in terms of viewership. While the radio sector in itself seems slightly more diverse as popular stations vary from region to region, Clouds Entertainment, IPP Media Group and TBC are once again the key players, demonstrating a predominant position across media sectors.The online news and information market appears more diverse and competitive with a large number of suppliers. Some of the most popular online outlets are Jamii Forum, Millardayo, Michuzi Blog and Muungwana Blog, which are run by independent bloggers.No plans to address gaps in regulationThe concentration tendencies in the print and broadcast sector are not surprising, considering that the prevailing legal situation almost completely lacks safeguards against any form of media concentration. Attempts to limit cross-media ownership came late in 2009 – only after media conglomerates had already expanded in a concerning manner – and were not followed through. Currently, there are no plans to address evident regulatory gaps. Instead, the Electronic and Postal Communications Regulations Act that came into effect in March 2018 introduced a license fee for all online content providers, including bloggers. Thus, not only did it create significant barriers for potential new market players but it also drove existing outlets out of business. A large number of blogs and online forums have closed, as they could not meet the requirements of the regulation and pay their fees.Media owners with political and economic interestsSome of the largest media groups belong to owners who control conglomerates with a range of interests in other business sectors. For example, Dr. Reginald Mengi, who founded and now chairs the IPP Media Group, has built his fortune with a bottling industry, activities in household and cosmetic products, and mining. He also has interests in the oil and gas-, the automobile-, and the pharmaceutical industry, among others. Another case is that of Said Salim Bakhresa, a self-made millionaire who launched Azam TV, a pay TV service for East Africa. His Bakhresa Group is today one of East Africa’s largest conglomerates, including ventures in food and beverages, packaging, ferry services and petroleum trading. There is a risk that media owners with diverse business interests may use their communication channels with the objective of promoting and facilitating their other companies – at the expense of socially relevant content.Out of the 36 monitored media outlets, around a third (13) are either state-owned or have shareholders with political affiliations, amongst them former and current high-level politicians. The government is the longest standing media owner for both broadcast and print outlets. The ruling party CCM operates its own media house, Uhuru Media Group. Freeman Mbowe, Chairman of the opposition party CHADEMA, has direct ties to the newspaper Tanzania Daima through his wife Dr. Lilian Mtei, who is the majority shareholder of Free Media Limited. These are only a few examples of political affiliations. However, considering that most media outlets with politically affiliated owners only reach a small audience, their impact on public opinion is limited. Ownership information publicly available – but at a cost The MOM-researchers obtained most of the ownership information from the Business Registrations and Licensing Agency (BRELA). While most company profiles were available towards the end of the project, the process of registration, application and information collection was costly and time-consuming. The quality of received official data remains questionable. While companies are legally obliged to update their company profile annually, our research showed that most companies do not meet this obligation, without having to face legal consequences. This raises questions of compliance and liability, complicating or even inhibiting meaningful regulation of media concentration.Legal Black-Out of DataLike in other project countries, the MOM-researchers gathered, validated and analysed a vast set of data on the media market. However, for the first time since the MOM project was launched in 2015, the researchers cannot publish the figures on particular audience data. A rather unique Tanzanian law makes the publication of statistical information subject to prior approval by the National Bureau of Statistics (NBS). Despite a recently enacted amendment, the publication of audience data might still fall under the Statistics Act. While this legal provision seems vague and little experience on their actual implementation exists, the MOM researchers decided to seek permission from the NBS. Until such official authorisation will be granted, audience data remain blackened on the website and can only be released as soon as the NBS endorses it. “Such a practice of controlling the open exchange of research data constitutes a real barrier to professional data journalism”, said Lisa-Maria Kretschmer, MOM Tanzania Project Manager.Media Ownership Monitor:Initiated by Reporters Without Borders (RSF), the Media Ownership Monitor project is a global research and advocacy effort to promote transparency and media pluralism at an international level. In Tanzania, it was conducted together with the Media Council of Tanzania (MCT). The project is financed by the German government. Country studies were so far published in Albania, Brazil, Colombia, Cambodia, Ghana, Mexico, Mongolia, Morocco, Tunisia, Turkey, Ukraine, Peru, and the Philippines.. This year, next to Tanzania, the project is implemented in Sri Lanka, Lebanon, Egypt, India, Argentina and Pakistan.For more information visit the MOM website: http://www.mom-rsf.orgMedia Contacts:Media Council of Tanzania (MCT)Paul MallimboEmail: [email protected]: +255-745-494-912Reporters Without Borders Germany / MOM Tanzania Project ManagerLisa-Maria KretschmerEmail: [email protected]: +255-757-464-500 Tanzanian media unable to cover Covid-19 epidemic November 15, 2018 Who owns the Media in Tanzania? Receive email alerts February 4, 2021 Find out more News The 2020 pandemic has challenged press freedom in Africa TanzaniaAfrica Reports and statisticsMedia independence Freedom of expression last_img read more

Read More

gqzdjjfqd

100 photos by the VII Agency for press freedom

first_imgNews Organisation Reporters Without Borders is proud to open the pages of its latest “100 photos for press freedom” book to the VII Photo Agency. This fascinating collection will take the reader from Afghanistan to Russia and North Korea and is enhanced with previously unpublished pieces by French writer Philippe Labro, the legendary US investigative reporter Seymour Hersh and the Australian editor-in-chief of WikiLeaks, Julian Assange, writing from his refuge in the Ecuadorian embassy in London.Founded in New York on 9 September 2001, VII brings together photographers known for their social commitment. The seven respected photo-reporters who created this leading agency included Alexandra Boulat, Gary Knight, James Nachtwey, Christopher Morris and John Stanmeyer, winner of the 2013 World Press Photo award. VII was on the front line of coverage of the 9/11 attacks in New York. The images its photographers obtained have marked our collective memory.VII’s work often makes the cover page of leading international publications such as Time, The New York Times Magazine, Sunday Times, Paris Match, Le Monde, Géo and Stern. Ranked third in American Photo’s 100 Most Important People in Photography in 2005, VII’s photo- reporters have won 38 of the World Press Photo’s prestigious awards. Acknowledged as specialists in war photography, the agency covered the US-led military operations in Afghanistan and Iraq and all the other major contemporary conflicts. It is now moving increasingly into new areas of work and incorporating young photographers through its internal mentoring programme.The collection of Reporters Without Borders books has been growing by three titles a year since 1992. All proceeds from the sales revert to Reporters Without Borders and are used to fund its activities. They represent more than a third of its resources. Preceded by a title dedicated to the Chinese dissident artist Ai Weiwei and, most recently, by one dedicated to the editorial cartoonists of Cartooning for Peace, this latest book highlights Reporters Without Borders’ commitment to photojournalism more than ever. Help by sharing this informationcenter_img RSF_en May 9, 2014 – Updated on January 25, 2016 100 photos by the VII Agency for press freedomlast_img read more

Read More

kniisuvru

Two Russian journalists killed in eastern Ukraine

first_img to go further June 18, 2014 – Updated on January 20, 2016 Two Russian journalists killed in eastern Ukraine Follow the news on Ukraine September 7, 2020 Find out more RSF_en Crimean journalist “confesses” to spying for Ukraine on Russian TV Organisation Ukrainian media group harassed by broadcasting authority Ukraine escalates “information war” by banning three pro-Kremlin media News Newscenter_img Help by sharing this information February 26, 2021 Find out more March 26, 2021 Find out more News Receive email alerts News UkraineEurope – Central Asia UkraineEurope – Central Asia Anton Voloshin, a soundman employed by Russian public broadcaster VGTRK, was killed by the same mortar shell that also killed VGTRK reporter Igor Kornelyuk yesterday near Metallist, a village in the eastern region of Luhansk (see below).Voloshin was originally reported missing, but his body was found yesterday evening and was identified by VGTRK cameraman Viktor Denisov, who survived the shelling. Their employer confirmed the news at around 22:30 pm.Voloshin’s death brings the number of media workers killed in Ukraine in connection with their work since the start of the year to five ­– two reporters, one photo-journalist, one fixer and one media technician (Voloshin).——————–17.06.2014 – Fourth journalist killed in Ukraine, colleague missingRussian TV reporter Igor Kornelyuk was fatally injured today by a mortar shell outside Metallist, a village near the city of Luhansk in eastern Ukraine, while his soundman, Anton Voloshin, has been missing since the shelling.Employed by Russian public broadcaster VGTRK, Igor Kornelyuk (Игорь Корнелюк) was the fourth journalist to be killed in connection with his work in Ukraine since the start of the year.Kornelyuk’s cameraman, Viktor Denisov, said he, Kornelyuk and Anton Voloshin were accompanying a group of refugees and rebels when they came under mortar fire. Kornelyuk was taken to Luhansk state hospital where he died on the operating table. Voloshin’s fate is currently unknown.“The violence affecting journalists in Ukraine is reaching unprecedented levels,” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders Eastern Europe and Central Asia desk. “We again call on the belligerents to do whatever is necessary to protect journalists, as required by international law and UN Security Council Resolution 1738.“We offer our heartfelt condolences to Kornelyuk’s family and colleagues. A full and impartial investigation must be carried out to shed light on his death and the deaths of the other journalists killed in this conflict.”The three other media fatalities have been Italian photographer Andrea Rocchelli and his fixer, the well-known Russian human rights defender Andrei Mironov, who were killed by a mortar shell near Sloviansk, in the Donetsk region, on 24 May, and Ukrainian newspaper reporter Vyacheslav Veremiy, who was gunned down in Kiev on 19 February after covering the Maidan Square protests. More than 200 journalists have also been injured or attacked in Ukraine since the start of the year.Reporting has become extremely difficult for journalists since the clashes between the central authorities and the anti-Kiev rebels developed into an armed conflict in April.Dozens of journalists, bloggers and netizens have been taken hostage by anti-Kiev groups, while arrests of Russian journalists by the Ukrainian armed forces are becoming more frequent. The information war waged by the parties to the conflict has resulted in constant attacks on TV retransmission centres and harassment of local media in eastern Ukraine. Many journalists have also been harassed, attacked or detained in Crimea since its incorporation into Russia in March. Follow RWB’s news feed on media freedom violations in Ukraine See RWB’s previous releases on Ukraine”Репортеры без границ” шокированы гибелью журналиста под Луганском (РИА Новости)(Photos: Sergey Gapon / AFP, Itar / Tass) last_img read more

Read More

poatdljtm

Saber Al-Jabri and Kamal Al-Samadi attacked

first_img Help by sharing this information Men armed with traditional Jambiya swords attacked Saber Al-Jabri, a reporter for the Saudi TV news station Al-Akhbariya Al-Saudiya, and his cameraman, Kamal Al-Samadi, in Sanaa as they were preparing a news report on the latest developments in Yemen. Passers-by came to the aid. RSF_en Newscenter_img March 6, 2011 – Updated on January 20, 2016 Saber Al-Jabri and Kamal Al-Samadi attacked Organisation last_img

Read More

iqhzblnxc

Second journalist killed in Iraqi Kurdistan

first_imgNews News Organisation to go further RSF_en News News Help by sharing this information IraqMiddle East – North Africa December 28, 2020 Find out more December 16, 2020 Find out morecenter_img Reporters Without Border firmly condemns the murder of journalist Sardasht Osman, whose body was found in Mosul this morning, two days after he was kidnapped outside the language department of Salahadin University in the nearby city of Erbil. A 23-year-old student of English language and literature, Osman wrote under the pseudonym of Dashti Othman for the newspaper Ashtiname and for various independent websites such as Sbeiy.com, Awene.com, Hawlati.info and Lvinpress.com.According to Sbeiy.com, Osman was killed because of an article he wrote for Ashtiname about a senior member of the Kurdistan regional government. His family and friends are convinced that his abduction and murder were linked to his journalist activities.“Osman’s murder again highlights the extreme danger to which independent journalists are exposed in Iraqi Kurdistan,” Reporters Without Borders said. “We call on the authorities to shed light on his death. Those responsible must be arrested and tried. We also urge the government of Kurdistan to accept the gravity of the situation and to ensure that journalists are protected.”Reporters Without Borders voiced concern about the decline in the press freedom in Iraqi Kurdistan in a release yesterday, noting that the Kurdistan Democratic Party (KDP) and Patriotic Union of Kurdistan (PUK), the two parties that control the region, seemed to have reached an agreement to muzzle the press and restrict the freedom of journalists as much as possible. “Many reports and op-ed pieces have been published in which Kurdish journalists and intellectuals are unanimous in voicing their concern about the current situation and their determination to defend press freedom,” yesterday’s press release said (http://en.rsf.org/irak-parties-in-ruling-coalition-agree-05-05-2010,37382.html).The city of Erbil, where Osman was kidnapped, is mostly controlled by the KDP, whose leader, Massoud Barzani, is Kurdistan’s President. His son, Masrur Barzani, heads the KDP’s security services.Osman is the first journalist to be murdered in Iraqi Kurdistan since Soran Mama Hama, who was gunned down outside his home in Kirkuk on 21 July 2008. Aged 23 (like Osman), he wrote articles critical of local politicians and security officials for the magazine Leven. He had repeatedly been threatened and warned to stop his investigative reporting but his courage and professionalism pushed him to continue (http://en.rsf.org/iraq-journalist-gunned-down-in-kirkuk-22-07-2008,27900.html). February 15, 2021 Find out more IraqMiddle East – North Africa Receive email alerts May 6, 2010 – Updated on January 20, 2016 Second journalist killed in Iraqi Kurdistan Three jailed reporters charged with “undermining national security” Follow the news on Iraq Iraq : Wave of arrests of journalists covering protests in Iraqi Kurdistan RSF’s 2020 Round-up: 50 journalists killed, two-thirds in countries “at peace”last_img read more

Read More

nfapuxuau

RSF decries increase in Vietnam’s mistreatment of imprisoned journalists

first_imgNews March 7, 2019 RSF decries increase in Vietnam’s mistreatment of imprisoned journalists “Hell” Follow the news on Vietnam “My husband was transferred to the other end of the country without my being informed,” RSF was told by Nguyen Thi Kim Thanh, the wife of Truong Minh Duc, a journalist sentenced to 12 years in prison in April 2018. “Now I have to travel around 2,000 km in order to visit him, although he has high blood pressure and heart problems. Our lives have become a hell.” VietnamAsia – Pacific Condemning abusesOnline freedomsMedia independence InternetCitizen-journalistsWhistleblowersFreedom of expressionJudicial harassment Three more independent reporters arrested in Vietnam Held since January 2017 and now serving a seven-year prison sentence, Nguyen Van Hoa began his hunger strike on 22 February and wrote a letter to district and provincial authorities and to the Supreme Procuratorate’s office in Hanoi listing all the cases of mistreatment to which he has been subjected. He says he will continue the hunger strike if all those responsible for this mistreatment are not investigated in accordance with the Socialist Republic of Vietnam’s laws and constitution. “By flouting its own legislation, Vietnam is yet again demonstrating its contempt for press freedom and the rule of law. We call on the United Nations special rapporteur on torture to consider the possible courses of action for obtaining an end to these human rights violations.” RSF laureates support jailed Vietnamese journalist Pham Doan Trang “It is absolutely unacceptable that a journalist who is in prison just for trying to inform his fellow citizens has been reduced to depriving himself of food in order to ensure respect for his most basic rights, including the right to physical integrity,” said Daniel Bastard, the head of RSF’s Asia-Pacific desk. Organisation Torture “Destroy me mentally” “The guards were told to do everything possible to make my life a misery,” he said. “The water they gave me in the morning had an absolutely nauseating smell. When I was ill, they pressured me by threatening to withhold my medicine. During my first 20 days in detention, they systematically added uncooked grains to my rice, which made it almost uneatable. As for my family, no one was allowed to come and see me for 11 months.” What follows are just a few other examples of the appalling conditions inflicted on the 29 dissident citizen-journalists currently detained in Vietnam, in which the authorities seem to stop at nothing in order to maintain the pressure on them. April 27, 2021 Find out more April 22, 2021 Find out more Nguyen Ngoc Nhu Quynh, a blogger who used the blog name of Me Nam (Mother Mushroom), also went on hunger strike in prison in July 2018 in protest against the inhuman conditions to which she was being subjected. She ended up being released in October on condition that she left the country. Nguyen Van Dai, a blogger who was given a 15-year jail sentence in the same trial as Truong Minh Duc, was released in June 2018 on condition that he left the country. He now has political refugee status in Germany, where RSF met with him in order to ask about the conditions in which he was held.center_img All this meanness by the prison administration had just one aim – “to destroy me mentally,” Dai said. “Even before I was officially placed under arrest, the police had beaten me badly (…) So, during my first few days in isolation, I convinced myself that it would be a mistake not to fight back.” RSF_en Vietnam has long been near the bottom of RSF’s World Press Freedom Index and is ranked 175th out of 180 countries in the 2018 Index. to go further News Dai is convinced that foreign pressure on Hanoi can help improve conditions for citizen-journalists in Vietnam. “Without international advocacy, I would still be serving my 15-year prison sentence,” he said. Vietnam sentences journalist Tran Thi Tuyet Dieu to eight years in prison Receive email alerts Help by sharing this information Hoa, who reported for the US broadcaster Radio Free Asia, was arrested on 11 January 2017 for filming protests, and spent the next nine days in police custody, during which he was hung by the hands and beaten by eight policemen. They also subjected him to the same form of water torture that US soldiers used on their Viet Cong prisoners during the Vietnam War. As the detained Vietnamese blogger and video reporter Nguyen Van Hoa continues a two-week-old hunger strike in protest against the beatings he has received in prison, Reporters Without Borders (RSF) announces that it is referring the increase in mistreatment of Vietnam’s imprisoned journalists to the United Nations special rapporteur on torture. Nguyen Dang Minh Man, a blogger and photojournalist held since 2011, has received the same treatment. Her family, who live in Tra Vinh, a city in the far south, must travel the length of Vietnam to visit her in prison in Thanh Hoa, in the north. She went on hunger strike again in March 2017 in protest against the latest violence inflicted on her. In November 2014, she weighed only 35 kg after a previous series of hunger strikes that year. VietnamAsia – Pacific Condemning abusesOnline freedomsMedia independence InternetCitizen-journalistsWhistleblowersFreedom of expressionJudicial harassment News Photo: Asianews – Design: DB / RSF Eight months after receiving his seven-year sentence in November 2017, Hoa was brought to testify in court against another blogger, Le Dinh Luong, in August 2018. When he refused to cooperate, he was taken to an isolated room and was again badly beaten by several police officers. April 7, 2021 Find out more Newslast_img read more

Read More

eujnpfuaj

RSF condemns bomb attack on TV station in Athens

first_img RSF_en Greece’s new guidelines for policing protests threaten press freedom © ANGELOS TZORTZINIS / AFP The Greek police must show journalists can trust it with their protection after one was murdered and another is threatened Organisation Follow the news on Greece June 2, 2021 Find out more Receive email alerts Reporters Without Borders (RSF) condemns yesterday’s powerful explosion that badly damaged the facade of the headquarters of the commercial radio and TV station Skai, one of Greece’s leading broadcasters, without causing any injuries. GreeceEurope – Central Asia Condemning abusesProtecting journalists Violence GreeceEurope – Central Asia Condemning abusesProtecting journalists Violence February 2, 2021 Find out morecenter_img December 18, 2018 – Updated on January 9, 2019 RSF condemns bomb attack on TV station in Athens April 29, 2021 Find out more Use the Digital Services Act to make democracy prevail over platform interests, RSF tells EU News News to go further The improvised explosive device was detonated outside the Skai building in the early hours, shortly after anonymous warning calls were made to two other media outlets. No group has claimed responsibility for the attack.“We firmly condemn this shocking attack on a TV group that had reported being the target of repeated threats and the fact that it was not receiving sufficient protection,” said Pauline Adès-Mével, the head of RSF’s European Union desk.“Every government must pay a great deal of attention to threats against media outlets, including media that are critical of the government. Regardless of the motive for this act of terrorism, it must not deter journalists from doing their job to report the news.”For the time being, the anti-terrorist police are assuming that it was the work of an extremist group, possibly the Popular Fighters Group (OLA), which has been responsible for at least five similar bombings since 2013*.Greece’s far-left anarchist groups have for years been using bombs made with small gas canisters to attack businesses, banks and diplomatic offices. A month ago, police defused a bomb left outside the Athens home of the court of cassation’s deputy prosecutor.Greece is ranked 74th out of 180 countries in RSF’s 2018 World Press Freedom Index.*[Updated on 9 January] The far-left group OLA today claimed responsibility for the 17 December bomb attack on a TV channel in Athens, condemning the allegedly corrupt links between the media and politicians in Greece. News Help by sharing this information Newslast_img read more

Read More

jvwrfdplh

Russian court upholds Ukrainian journalist’s 12-year sentence

first_img News “The complete opaqueness of these proceedings raises major doubts about the accusations against Roman Sushchenko,” said Johann Bihr, the head of the Eastern Europe and Central Asia desk at Reporters Without Borders (RSF). “It is all the more unacceptable because he has already spent two years in detention. If the Russian authorities still cannot produce credible proof of this journalist’s guilt, it is high time for them to free him.”Russia is ranked 148th out of 180 countries in RSF’s 2018 World Press Freedom Index. Credit: Vasily Maximov / AFP Respect judicial independence in cases of two leading journalists in Serbia and Montenegro, RSF says June 4, 2021 Find out more RSF_en RSF_EECA June 7, 2021 Find out more RussiaUkraineEurope – Central Asia Condemning abuses Council of EuropeImprisoned “We’ll hold Ilham Aliyev personally responsible if anything happens to this blogger in France” RSF says Follow the news on Europe – Central Asia RussiaUkraineEurope – Central Asia Condemning abuses Council of EuropeImprisoned Receive email alertscenter_img June 8, 2021 Find out more Organisation to go further News Help by sharing this information Russia’s supreme court yesterday upheld Ukrainian journalist Roman Sushchenko’s sentence of 12 years in a maximum-security prison camp on a charge of spying. Like the original trial, the supreme court hearing was held behind closed doors. News News September 13, 2018 Russian court upholds Ukrainian journalist’s 12-year sentence RSF calls for a fully transparent investigation after mine kills two journalists in Azerbaijanlast_img read more

Read More

fofabvlic

Gunman tries to kill journalist

first_img June 2, 2021 Find out more Pukanic founded Nacional in 1995 with journalist Denis Kuljs and in 1993 interviewed in Venice then-fugitive former Croatian Gen. Ante Gotovina, since arrested and now being tried by the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia for war crimes against Serbs during fighting in 1995. April 10, 2008 – Updated on January 20, 2016 Gunman tries to kill journalist Organisation RSF_en Use the Digital Services Act to make democracy prevail over platform interests, RSF tells EU RSF and 60 other organisations call for an EU anti-SLAPP directive Receive email alerts CroatiaEurope – Central Asia Follow the news on Croatia Reporters Without Borders called today on Croatian authorities to find and punish those who ordered an attack last night on Ivo Pukanic, co-owner and columnist of Nacional, one of Croatia’s two main weekly papers, who escaped death when a gunman fired at him with a pistol equipped with a silencer in front of his home in Zagreb. Pukanic saw the attacker in time to duck and the gunman fled after Pukanic fired twice in the air with his own pistol, a police spokeswoman said. Ten RSF recommendations for the European Union to go further CroatiaEurope – Central Asia News News Help by sharing this information December 2, 2020 Find out more News November 23, 2020 Find out more Newslast_img read more

Read More

kpkgicjmk

Authorities continue to detain, prosecute journalists

first_img to go further February 6, 2021 Find out more Detained woman journalist pressured by interrogator, harassed by prison staff February 1, 2021 Find out more At least 20 journalists are currently detained arbitrarily in Egypt, which is ranked 159th out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press freedom index. News Follow the news on Egypt Receive email alerts RSF_en Organisation Concern about Al-Jazeera journalists’ healthFahmy’s health is worrying. He has a shoulder injury that has not been treated properly and he can no longer move his right arm. His family has written to acting President Adly Mansour requesting his release so that he can get appropriate treatment.Greste’s parents also asked President Mansour to intercede on their son’s behalf to get him released. In both cases, Mansour expressed his “understanding” but otherwise limited himself to reaffirming “the independence of the judiciary.” Other journalists on trialAnother Al-Jazeera employee, Abdallah Al-Shami, has been held since 14 August without any charge being brought against him. He began a hunger strike on 23 January in protest against his arbitrary detention, which was extended for another 45 days on 13 March.A military court began trying several employees of the Rassd news network, including Amro Al-Qazzaz and Islam Al-Homsi, on 24 February on charges of divulging confidential information and insulting Field Marshal Abdel Fattah el-Sisi. The judge reportedly refused to allow them to be defended by a lawyer at the first hearing. The trial is to resume on 2 April.Two journalists have received jail terms in connection with their work in the past two weeks. They are Samah Ibrahim, a reporter for the daily Al-Adala wa Al-Hurriya, who was sentenced to a year of forced labour, and Al-Shaab photographer Mohamed Ali Salah, who was given a three-year sentence. Amid continuing arrests and arbitrary prosecutions of media personnel, Reporters Without Borders reiterates its deep concern about the fate of the 20 Al-Jazeera journalists whose trial began on 20 February and continued today.All 20 are charged with “broadcasting false information,” while the 16 who are Egyptian are also charged with membership of a “terrorist organization” and “undermining national unity and social peace,” and the four foreign journalists are also charged with abetting them by providing money, equipment and information.Three of the 20 have been held in Cairo since 29 December. They are Peter Greste, who is Australian, Mohamed Adel Fahmy, who has Canadian and Egyptian dual citizenship, and Baher Mohamed, who is Egyptian.During today’s hearing, Greste and Fahmy were able to speak directly to the judge for the first time, reaffirming their innocence and denying any link with the Muslim Brotherhood or any terrorist organization. They also reiterated their request to be freed on bail, which the judge again denied.The next hearing is scheduled for 10 April.“The authorities must stop invoking the fight against terrorism in order to persecute dissident journalists,” said Lucie Morillon, head of research and advocacy at Reporters Without Borders. “We call on them to release all journalists who are being held on spurious grounds and to withdraw the proceedings against them. We also urge them to respect the newly-adopted constitution as well as Egypt’s international obligations as regards freedom of information.” Help by sharing this information EgyptMiddle East – North Africa News News News March 31, 2014 – Updated on January 20, 2016 Authorities continue to detain, prosecute journalists EgyptMiddle East – North Africa Less press freedom than ever in Egypt, 10 years after revolution Al Jazeera journalist Mahmoud Hussein back home after four years in prison January 22, 2021 Find out morelast_img read more

Read More